دانستن و آموزش فنون مذاکره و بایدها و نبایدهایی که در آن وجود دارد، یکی از موضوعات مهمی است که در روابط انسانها با یکدیگر بسیار تاثیرگذار است و افراد اگر این اصول را رعایت کنند و به بایدها و نبایدهای مذاکره تسلط داشته باشند بهخوبی میتوانند با دیگران صحبت و مذاکره کنند بدون اینکه به مشکلی بربخورند. دانستن بایدها و نبایدها در مذاکره این را به ما میآموزد که چطور در شرایط مختلف خانوادگی وشغلی و اجتماعی درست برخورد کنیم و آرامش بیشتری را احساس کنیم.
در واقع مذاکره عبارتست از گفتگوی دو یا چند نفر در راستای رسیدن به اهداف مختلف، مثل تصمیمگیری در مورد یک موضوع و یا حل مشکلات و … میباشد.که بیشتر افراد بر این باورند که مذاکره تنها محدود به همان یک جلسه دیدار است و تمام میشود، در صورتی که یک مذاکره با در نظر گرفتن اهمیت موضوع مذاکره ممکن است که مدت زمان طلانی وقت لازم داشته باشد تا به موفقیت برسد. تعداد زیادی باید ها و نباید های مذاکره وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم که در این مقاله به برخی از آنها اشاره کردهایم.
بایدها:
واضح صحبت کنید
خوب حرفزدن یکی از موارد بسیار مهم برای رسیدن به موفقیت در زمینههای مختلف زندگی میباشد. بهترین کاری که در مذاکره میتوانید انجام دهید این است که منظورتان را کامل بیان کنید و از اینکه حرفهایتان باعث سوتفاهم بشود جلوگیری کنید، سعیکنید که حرفها را نپیچانید و خیلی راحت و صریح صحبت کنید و زمانیکه از کسی درخواستی دارید آنرا بیان کنید و از درخواست کردن نهراسید، درخواستتان را هم خیلی شفاف و روشن بیان کنید و سعی نکنید که غیرمستقیم آنرا بیان کنید چون ممکن است طرف مقابل شما هیچ درکی از خواسته شما نداشته باشد.
شناخت طرف های مذاکره
قبل از اینکه با کسی یا جمعی وارد مذاکره شوید، همیشه سعیکنید تا آنجایی که امکان دارد در مورد آنها اطلاعات کسب و کنید و با دانستن ویژگیها و شرایط طرف مقابل، وارد مذاکره شوید. دانستن نقاط ضعف و قوت طرف مقابل کمک بسیاری به شما میکند تا بتوانید به موفقیتی که میخواهید دست پیدا کنید. افراد برای اینکه از یکدیگر چیزی میخواهند و درخواستی از یکدیگر دارند باهم مذاکره میکنند و دور یک میز مینشینند، بهتر است که علایق و موضوعهای اصلی طرف مقابل را بدانید و اینکه بدانید طرف مقابل شما دارای چه سطحی از دانش است و تا چه حدی اصرار به برقراری معامله با شما را دارند.
سوال کنید
شما بعد از اینکه روی خوب حرفزدنتان در مذاکره تسلط کافی پیدا کردید و توانستید که با تمرین و تکرار به نوع حرفزدن دلخواهتان در مذاکرات برسید، باید روی خوب گوشکردنتان نیز تمرکز کنید و آن را در مذاکرات خود عملی کنید. مهارت خوب گوشکردن یک ویزگی بسیار مهم است که افراد اگر بتوانند شنوندهی خوبی باشند، به راحتی متوجه میشوند که طرف مقابل چه چیزی مد نظرش است و بهتر میتوانید جریان مذاکره را کنترل کنید. حال در میان حرفزدن ها و گوشکردنها، از سوالکردن هم استفاده کنید، سوالکردن طرف مقابل را وادار به حرفزدن میکند و احساس بهتری به او دست میدهد زمانی که متوجه میشود که شما سهم زیادی از مذاکره را برای خود نخواستهاید و صحبتهای او برایتان مهم است.
رعایت آداب معاشرت
آموزش فنون مذاکره و بایدها و نبایدهایی که در آن وجود دارد به ما توصیه میکند که سعیکنید در مذاکره رعایتکردن آداب معاشرت را فراموش نکنید و همیشه نتیجه مذاکرات خود را به سمت راضیشدن دو طرفه هدایت کنید و به هیچ وجه در مذاکره عصبانی نشوید و آرامش خود را در هر شرایطی حفظ کنید. برقرارکردن ارتباط دوستانه و بر مبنای اعتماد، تاثیر مثبتی بر روی نتیجه مذاکره میگذارد چون زمانی که افراد با شما احساس راحتی کنند بهتر میتوانند خواستهها و نظرات خود را بیان کنند و شما میتوانید بر اساس گفتههایشان با آنها مذاکره کنید.
نبایدها:
با کسانی که تصمیمگیرنده نیستند مذاکره نکنید
برای اینکه مذاکره شما به نتیجه برسد باید طرف مقابل شما، شخص مسئول و تصمیمگیرنده باشد، چون امکان داردکه شما در مورد موضوع خودتان با شخص دیگری صحبت کنید که تمام سلیقه ها و عقاید او با شخص مسئول متفاوت باشد، تنها وقت تلفکردن است. پس برای توضیح محصولاتتان و یا موضوع مذاکرهی خود، شرایط و جزییات را برای شخصی که میخواهد با شما معامله کند وارد مذاکره شوید.
تنها یک گزینه نداشته باشید
یکی از نکات مهمی که در آموزش فنون مذاکره و بایدها و نبایدهایی که در آن وجود دارد این است که همیشه برای اینکه به نتیجه دلخواه در مذاکره برسید باید راه دومی هم پیش روی طرف مقابل قرار بدهید و از اینکه تنها یک گزینه را به او ارائه دهید و هیچ راه دیگری پیش رویش نگذارید بپرهیزید. مثلا همان موضوع را با کمی اختلاف و یا با شرایط خاص دیگر مطرح کنید که طرف مقابل احساس کند که حق انتخاب دارد و قدرت تصمیمگیری او سلب نشده است.
اعتماد به نفس خودتان را حفظ کنید
داشتن اعتماد به نفس در زمان برقراری ارتباط و یا شروع یک مذاکره یکی از موارد خیلی مهمی است که نباید از آن غافل بود. داشتن اعتماد به نفس باعث میشود که تسلط بیشتری روی فروش و یا صحبتکردن در مورد موضوع مذاکره داشته باشید و حتی اگر اعتماد به نفس هم ندارید، سعیکنید طوری رفتار کنید که اعتماد به نفس دارید.
از ترک مذاکره نهراسید
ممکن است بعضی از مذاکرات و یا معاملاتی که قرار است صورت بگیرد به نتیجه نرسد و مشتری چیزی بیشتر از آنچه شما به او ارائه میدهید را میخواهد و یا اینکه توافق دو طرفهای صورت نمیگیرد و شما باید مذاکره را ترک کنید و به مذاکره ادامه ندهید. البته این کار به تجربه نیاز دارد و شما میتوانید از کسانی که در این کار مجرب هستند استفاده کنید. فقط این موضوع را در نظر بگیرید که هیچ وقت به عنوان قهر، مذاکره را تمام نکنید و سعی کنید که به خوبی و با امید به نتیجه رسیدن مذاکره و همکاری دوباره، جلسه را ترک کنید.
0 پاسخ به "آموزش فنون مذاکره و بایدها و نبایدهایی که در آن وجود دارد"