فن بیان کودکان

فن بیان کودکان

فن بیان کودکان جزو مهارتهایی است که در بسیاری از کشورهای دنیا، جایگاه ویژه‌ای در برنامه های آموزشی مدارس دارد. اما جایش در مدارس ما به شدت خالی است! وقتی نظام آموزش و پرورش ما خواب است، خودمان باید این بار را به دوش بکشیم و شروع به پرورش این مهارت در کودکانمان کنیم.

 مقدمه

فن بیان به طور کلی یعنی قدرت و توانایی خوب و مناسب سخن گفتن در هر زمان و شرایطی. این تعریف درمورد همه از جمله کودکان صدق میکند. اگر فرزند شما بتواند در هر زمان و شرایطی خوب سخن بگوید، یعنی دارای قدرت فن بیان بالا و همچنین هوش کلامی بالایی است. بسیار مهم است که از دوران کودکی به فکر رشد مهارت‌های ضروری برای زندگی فرزندانمان باشیم.

مغز همه انسان‌ها در دوران کودکی بسیار انعطاف‌پذیرتر از دوران بزرگسالی است و به همین دلیل آموختن مهارت و تغییر رفتار در دوره‌ی کودکی آسان‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه بسیاری از مشکلات ارتباطی ما، فراگرفتنی (از دیگران آموخته می‌شود) هستند. مشکالتی مثل ترس از صحبت در جمع و خجالت در بدو تولد انسان وجود ندارند و بعدها به واسطه برخورد با بزرگسالان پدید می‌آیند. اما کودکان به واسطه تجارب مخرب کمتر، احتمالا کمتر از بزرگسالان دچار این ترس‌ها هستند.

ما انسانها چطور یاد میگیریم؟

مطالب این قسمت، بیان کننده بخشی از عملکرد مغز ما انسان‌ها است و هم درمورد بزرگسالان صدق میکند و هم کودکان، مغز انسان با وجود وظایف و اعمال متنوع و پیچیدهاش بسیار کم انرژی مصرف میکند (تقریبا اندازه یک لامپ کم مصرف!) و تمام تلاشش را می‌کند تا مصرف انرژی‌اش زیاد نشود. برای همین مغز به دنبال رفتارها و الگوهای تکرار شونده میگردد تا آنها را تبدیل به عادت و فعالیت ناخودآگاه کند. تا انرژی کمتری برای اجرای آنها مصرف کند.

به عنوان مثال وقتی شما رانندگی را یادگرفتید، احتمالا در ابتدا بسیار خسته می‌شدید، تمام تمرکزتان را به رانندگی اختصاص میدادید و مدام به شکل ارادی درباره اقداماتتان فکر می‌کردید. اما پس از گذشت مدتی، بدون تفکر و به شکل ناخودآگاه، بخش زیادی از فرایند رانندگی را انجام می‌دهید، برای اینکه یک فعالیت تبدیل به فرایند ناخودآگاه شود، باید یک مسیر عصبی در مغز شکل گیرد. برای شکل‌گیری این عصب، باید آن را بارها و بارها تکرار کنیم. پس برای اینکه فرزندتان صحبت کردن را به خوبی یاد بگیرد، باید دستورالعمل‌ها و بازی‌هایی که در این مقاله آورده شده را به طور مستمر و منظم بارها تکرار کنید.

نکته‌ی مهم درباره انجام فعالیت‌ با کودکان این است که نباید کودکان را برای انجام دادن آن تحت فشار قرار دهیم. باید از راه‌های تشویقی مناسب برای جلب نظر کودک به انجام فعالیت‌ها اقدام کنیم. و یادمان باشد که اجازه نداریم برای تشویق بگوییم: اگر فلان کار را انجام دهی برایت فلان اسباب بازی را می‌خرم. یادمان باشد که روابط خانوادگی، جای معامله و داد و ستد نیست!

 

“همه ما همیشه در حال سخنرانی هستیم”

مهدی صادقلو

اگر بلد نباشیم؟

برای اکثر ما پیش آمده است که در دوران دبستان و دبیرستان خود  بخواهیم در محیط مدرسه سخنرانی کنیم یا یک مطلبی را ارائه کنیم، در اول شاید کمی بترسیم و خجالت بکشیم، ولی مشکل اساسی بعد از شروع صحبتمان است، صدایمان شروع به لرزیدن می‌کند، گلویمان خشک می‌شود‌ پاهایمان سست می‌شود و از اضطراب و استرس تمام سخنرانی را خراب می‌کنیم.

این اتفاق در حالی است که هم سن و سال‌های ما در آن مقطع سنی به خوبی می‌توانند از پس هر سخنرانی بربیایند؛ این نوجوان بارها و بارها توسط افراد تشویق می‌شود و نوجوانی که از پس انجام این کار برنمی‌آید مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

اگر کسی بیان قوی نداشته باشد، نمی‌تواند با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کند. خیلی اوقات توانایی احقاق حق خود را ندارد و نمی‌تواند از خود دفاع کند. از بیان برخی افکارش صرف نظر می‌کند و این باعث میشود اعتماد به نفس و عزت نفس او پایین بیاید. کودکانی که قدرت بیان خوبی داشته باشند، ارتباط بهتری با همسن‌های خود برقرار می‌کنند و می‌توانند در نقش رهبر گروه قرار بگیرند این دسته ارتباطشان با والدینشان بهتر است و درنتیجه اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری خواهند داشت.

تحقیقاتی که در اوایل قرن بیستم انجام شده که نشان می‌دهد احتمال موفقیت کودکانی که هوش کلامی بالاتری دارند، در بزرگسالی بیشتر است. داشتن بیان قدرتمند در بروز و عملیاتی کردن ایده‌های خلاقانه هم تاثیر دارد. اگر کسی یک ایده عالی داشته باشد اما نتواند دیگران را درمورد ایده‌اش قانع کند، احتمالا نمی‌تواند آن ایده را عملیاتی کند.

یک نکته دیگر؛ بسیاری از والدین فرزندانشان را در کلاس‌های مهارتی مختلف مانند زبان، موسیقی و … ثبت نام می‌کنند درحالی که ممکن است آن مهارت در دوران کودکی خیلی به کار فرزندشان نیاید، اما پدران و مادران فکر می‌کنند که یک سرمایه‌گذاری عالی روی فرزندشان انجام داده‌اند و کودکشان در بزرگسالی با داشتن این مهارت‌ها چند قدم از دیگران جلوتر خواهد بود ولی تقویت بیان کودک است که می‌تواند یکی از مهمترین سرمایه‌گذاری‌‌هایی باشد که هر خانواده می‌تواند برای آینده فرزندش انجام دهد.

 

“سکوت می‌تواند کاتالیزوری برای نوآوری باشد”

سوزان کین

ویژگیهای شخصیتی

تجربه نویسنده کتاب راهنمای فن بیان کودکان: بعد از یک کارگاه فن بیان کودک، یکی از مادران به من مراجعه کرد و گفت: پسرم خیلی کم صحبت می‌کند، گاهی اوقات معلم از کل کلاس یک سوال می‌پرسد و پسرم جواب را بلد است اما دست خود را بالا نمی‌آورد تا پاسخ دهد. مشکل چیست؟ من دوست دارم او بیشتر صحبت کند. واقعیت این است که شما نمی‌توانید هیچ دو نفری را پیدا کنید که دقیقا شبیه هم باشند. منظورم صرفا تفاوت‌های ظاهری نیست؛ همه ما انسانها عالقهمندی‌ها، رفتارها و ویژگیهای شخصیتی متفاوتی داریم.

مطابق شخصیت شناسی MBTI که یکی از مشهورترین و معتبرترین تقسیم‌بندی‌های شخصیتی است، همه ما یا درونگرا هستیم یا برونگرا. البته درونگرا و برونگرا بودن، یک طیف است که در دو سر آن درونگرایی و برونگرایی مطلق قرار دارد و همه ما، جایی میان این دو سر طیف هستیم. یعنی یک فرد برونگرا ممکن است ویژگیهایی از درونگرایی را هم داشته باشد و نسبت به یک برونگرای دیگر، کمتر برونگرا باشد. و یا برعکس.

درونگرایی

خیلی از افراد ممکن است تصور درستی از مفهوم درونگرایی نداشته باشند و آن را با مفاهیمی مثل خجول بودن، گوشه گیر بودن، منزوی بودن و… اشتباه بگیرند. اما کارل یونگ، روانشناس مطرح سوئیسی درونگرایی را اینگونه تعرف میکند:

درونگرایی به این معنا است که توجه، عالیق و دغدغههای فرد، به احساسات، افکار و دنیای درونی او معطوف است.

 

برونگرایی

به طور کلی فرد برونگرا کسی است که به حضور در جمع تمایل دارد و از آن انرژی کسب می‌کند.

به تعریف یونگ:

برونگرایی به این معنا است که توجه، علایق و دغدغه های فرد به دنیای بیرونی معطوف میشود.

 

 

“با کودکان زیاد گفتگو کنید و از آنها سواالت خوب بپرسید.”

محمدپیام بهرامپور

چطور قدرت بیان کودک را تقویت کنیم؟

برای پرورش فن بیان در کودکان، نباید سراغ آموزش مستقیم برویم! بهتر است بازی ها و فعالیت‌هایی انجام دهیم که هم‌زمان با آنها، بیان کودک تقویت شود. در این قسمت ابتدا نکاتی درباره نحوه رفتار با کودک را بیان می‌کنیم که باعث تقویت فن‌بیان او می‌شود و سپس بازی‌های را به شما معرفی می‌کنیم.

 اول از خودتان شروع کنید!

توصیه می‌کنم حتما کتاب تئوری انتخاب، نوشته دکتر ویلیام گِلّسر را بخوانید. گلسر در این کتاب مفهومی به نام دنیای مطلوب را به تصویر میکشد. دنیای مطلوب، دنیایی در ذهن ما است که تمام علاقه‌مندی‌های ما در آن قرار دارند. تمام اشیاء، افراد، مکان‌ها یا هرچیز دیگری که با بودنشان احساس خوبی داشته باشیم در دنیای مطلوب ما قرار دارند. اولین کسانی که وارد دنیای مطلوب هر فرد میشوند، پدر و مادر او هستند و به طور معمول تا پایان عمر در دنیای مطلوب او می‌مانند.

به احتمال زیاد مادر و پدر، بزرگترین و مهم‌ترین عضو در دنیای مطلوب هر فرد محسوب میشوند.شد وقتی ما کسی را دوست داریم و از بودن کنارش لذت می‌بریم، ناخودآگاه شبیه او خواهیم شد به عنوان الگوهای کودک، اولین کاری که باید برای تقویت بیان او انجام دهیم، تقویت بیان خودمان است. به طور معمول، کودکان صحبت کردن، انتخاب کلمات، نوع جمله بندی، لحن صحبت و … را از والدین و در درجه بعدی از معلمان خود می‌آموزند و تقلید می‌کنند. درنتیجه خود ما باید یک الگوی مناسب برای کودک باشیم. برای تقویت فن‌بیان بزرگسال، مطالب رایگان و ارزشمند زیادی در اینترنت موجود است که با یک جستجوی ساده به دست می‌آید.

باید به کودکان گوش کنیم

وسط بازی‌های کودکانه‌اش، یک اتفاق جالب برایش رخ میدهد. با شور و اشتیاق به سمت پدرش میاید، میگوید: بابا؛ بابا؛ میخوام یه چیز خیلی جالب برات تعریف کنم، پدر که مشغول خواندن صفحه حوادث روزنامه است، میگوید: الان نه پسرم! نا امید نمی‌شود. سراغ مادرش می‌رود. می‌گوید: مامان؛ گوش کن ببین چی شده! و داستان را برای مادرش تعریف میکند. مادر هم که مشغول گشتن در شبکه‌های اجتماعی است اصلا سرش را از گوشی بیرون نیاورده و نفهمیده پسرش چه می گوید؛ اما برای دلخوشی پسرش با بی‌حوصلگی میگوید: آره، چقدر جالب بود! قطعا همه ما افرادی مانند پدر و مادری که در داستان بالا گفته شده را دیده‌ایم.

البته گوش دادن به کودکان کار آسانی نیست. همه ما نیاز داریم ساعتهایی از روز را به خودمان اختصاص دهیم و استراحت کنیم. علاقه داریم در شبکه‌های اجتماعی مختلف وقت گذرانی کنیم. سریال مورد علاقه‌مان را تماشا کنیم یا…. و کودکان دقیقا همزمان با سریال مورد علاقه می‌خواهند با ما صحبت کنند.

وقتی از زاویه دید یک بزرگسال به حرف‌های آنها نگاه می‌کنیم، معمولا حرف مهمی هم ندارند! قبل از تکمیل این نکته لازم است نتایج یک تحقیق جالب را با شما درمیان بگذارم.

تحقیق مارشمالو (یک نوع شیرینی رایج در بسیاری از کشورهای خارجی) از دهه 0691 توسط دکتر والتر میشل آغاز شد. طی این آزمایش، هر کودک را به یک اتاق می‌برند و به او یک عدد مارشمالو می‌دهند؛ به کودک گفته می‌شود می‌تواند در همان لحظه، شیرینی را بخورد و یا پانزده دقیقه صبر کند و اگر بعد از پانزده دقیقه، شیرینی خود را نخورده بود، یک شیرینی دیگر هم به او داده خواهد شد تا درمجموع دو عدد مارشمالو داشته باشد. حدود یک پنجم کودکان نتوانستند حتی یک دقیقه هم مقاومت کنند و سریع مارشمالو خود را خوردند.

وقتی سالها بعد، یعنی در دوران بزرگسالی، شرایط این کودکان را دوباره مورد بررسی قرار دادند، آن افرادی که توانسته بودند پانزده دقیقه درمقابل وسوسه خوردن شیرینی مقاومت کنند، در امتحانات موفق تر بودند، روابط اجتماعی بهتری داشتند و احتمال اعتیادشان به مواد مخدر کمتر بود.

نتیجه گیری تست مارشمالو این است که اگر ما بتوانیم در برابر برخی خوشی‌های لحظه‌ای مقاومت کنیم، درآینده دور یا نزدیک می‌توانیم از لذت‌های بزرگتری بهره‌مند شویم. و افرادی در راه رسیدن به اهدافشان موفق‌تر هستند، که بتوانند به شکلی حساب شده و هدفمند از برخی لذت‌ها و تفریحات لحظه‌ای چشم پوشی کنند تا درآینده بتوانند دستاوردهای بزرگی داشته باشند.

چک کردن شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون دیدن و… ممکن است برای ما جذابیت بالایی داشته باشد، درعین حال به نظر نمی‌رسد گوش نکردن به چند جمله‌ی کودک، مشکل خاصی را رقم بزند. اما یادمان باشد سوای اثرات تربیتی نامناسب، گوش نکردن به کودکان باعث میشود آنها اعتماد به نفس و رغبت کمتری برای صحبت کردن داشته باشند و در نتیجه کمتر در جمع اقدام به صحبت کنند.

باید توجه کنیم که گوش کردن مؤثر، با شنیدن فرق میکند. هنگام گوش دادن به حرف‌های کودکان، نه فقط دو گوش ما، که تقریبا تمام بدن ما باید درگیر باشد.

وقتی کودک درحال صحبت کردن با ما است، از همان ابتدا باید تمام توجه خود را به کودک جلب کنیم. اگر تلویزیون روشن است، صدایش را ببندیم یا ترجیحا آن‌ را خاموش کنیم. اگر کتاب، روزنامه یا تلفن همراه در دست ما قرار دارد، آن را کنار بگذاریم و با کودک تماس چشمی برقرار کنیم. یعنی به طور مستقیم به چشمان او نگاه کنیم. هنگام صحبتهای او به نشانه تایید سر تکان دهیم و کاملا نشان دهیم که با شور و اشتیاق به حرفهای او گوش می‌دهیم و نه با بی حوصلگی!

وقتی صحبت آغاز میشود، ما نباید تنها شنونده باشیم. شروع صحبت از سوی کودک، بهترین فرصت برای داشتن یک گفتگوی مفصل با او می‌باشد. بنابراین درمیان صحبت‌های فرزندتان از او سوال‌هایی بپرسید که پاسخ‌های باز و طولانی داشته باشد. مهم نیست که جواب سوال را می‌داند یا نه!

مهم این است که کودک را تشویق به صحبت کردن کند و به عبارت دیگر، کودک عالقه‌مند باشد به آن سوال به شکل مفصل پاسخ دهد. در هنگام صحبت، صبر و حوصله به خرج دهید. اگر وسط توضیحات کودک، منظور او را متوجه شدید، وسط حرف او نپرید و اجازه دهید صحبت خود را تا انتها تمام کند.

 چهارده فعالیت مناسب برای تقویت بیان

پانتومیم

یک جزء بسیار مهم فن‌بیان، زبان بدن است. به شکلی که برخی از مدرسین حیطه فن‌بیان، زبان بدن را مهمترین قسمت صحبت می‌دانند و سهم آن را برای انتقال پیام یک محتوا، پنجاه و پنج درصد می‌دانند. پانتومیم به هر شکلی که بازی شود، باعث تقویت زبان بدن کودکان و بزرگسالان می‌گردد.

تمرین خودکار

یکی از مهمترین تمرینات فن بیان در کودکی و بزرگسالی است. تمرین به این شکل است که یک خودکار را بین دندان‌های جلویی‌مان قرار می‌دهیم و شروع به صحبت می‌کنیم. این تمرین باید پنج دقیقه به طور مستمر ادامه پیدا کند. احتمالا روزهای اول انجام تمرین، بعد از پنج دقیقه عضلات فک و دهان کمی درد خواهد گرفت.

این تمرین باعث تقویت عضلات دهان می‌گردد و باعث می‌شود بتوانیم کلمات را بهتر و قوی‌تر بیان کنیم. برای ایجاد جذابیت در تمرین، بهتر است شما هم همراه فرزندتان این کار را انجام دهید. البته دقت کنید هنگام این تمرین، کودک در حال فعالیت فیزیکی نظیر دویدن نباشد و ترجیحا نشسته باشد تا اتفاق خطرناکی برای او نیفتد.

داستان‌سازی با تعدادی تصویر نامرتبط

تعدادی کارت که روی هرکدام یک تصویر موجود باشد، به کودک بدهید. پیشنهاد می‌شود تعداد کارت‌هایی که به او می‌دهید ابتدا سه و سپس پنج عدد باشد. اگر به کارت دسترسی ندارید، میتوانید خودتان به طور اتفاقی برای او چند شیئ  معین کنید تا بازی را با اشیاء تعیین شده از طرف شما انجام دهد.

پس از تعیین اشیاء یا دادن کارت‌ها، از کودک بخواهید با آنها یک داستان بسازد. داستان‌های کوتاه دو یا سه خطی را نپذیرید و داستان طولانی‌تر از او بخواهید. مخصوصا اگر نوشتن بلد است، درخواست کنید حداقل یک صفحه کامل داستان بنویسد و سپس آنرا برای شما تعریف کند.

البته برای نوشتن داستان طولانی او را تحت فشار قرار ندهید، این فعالیت باعث تقویت هوش کلامی کودکان می‌گردد.

سه بار پشت سر هم بگو…

از او بخواهید سه بار پشت سر هم جملاتی را تکرار کند که بیان کردن آنها سخت است. مثال: افسر ارشد ارتش اتریش، قوری گل قرمزی، یه یویوی یه یورویی، شیش سیخ جیگر سیخی شیش هزار و… برای جذابتر شدن بازی، خودتان هم فعالیت را انجام دهید. با انجام این فعالیت، در طول زمان تعداد تپق زدن‌ها در صحبت کم می‌شود.

شعرخوانی

شعر خواندن یکی از راه‌های خیلی خوب برای تقویت بیان و هوش کلامی است. در سنین کمتر، سرودها و ترانه های کودکانه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. باید کودک را تشویق کنیم تا به همراه سرود یا ترانه مورد نظر همخوانی کند. در سنین بالاتر هم او را با اشعار شاعران مختلف ادبیات فارسی مثل حافظ و مولانا انس دهیم.

به او کمک کنیم تا اشعار را حفظ کند و آنها را با صدای بلند بخواند.

فوت کردن شمع

این بازی را می‌توان به شکل خانوادگی و گروهی انجام داد. حجم ریه زیاد و تنفس صحیح باعث افزایش توان صحبت کردن میگردد. برای افزایش توانایی تنفسی، می‌توان شمعی روشن را روی یک میز گذاشت و از فاصله دور آن‌را فوت کرد تا خاموش شود.

هر کسی که از دورترین فاصله شمع را خاموش کند، برنده مسابقه است. باید حواسمان باشد که فاصله کودک تا شمع یک فاصله منطقی باشد. یعنی به شکلی باشد که از هر دو یا سه مرتبه، کودک بتواند شمع را خاموش کند تا از این فعالیت دلزده نشود. اگر این کار مداوم انجام شود، میتوان بعد از مدتی فاصله شمع را بیشتر کرد.

ضبط فیلم و فایل صوتی

به بهانه‌های مختلف از فعالیت‌های کودکتان فیلم و فایل صوتی ضبط کنید و دوباره به خودش نشان دهید. همه ما از صدای ضبط شده خودمان بدمان می‌اید. اما هرچه بیشتر به آن گوش دهیم، این حس از بین می‌رود. در بچگی راحت تر می‌توان این احساس را از بین برد. مثال: می‌توانید از بازی ها و فعالیت‌هایی که در همین مقاله گفته شده، فیلم یا فایل صوتی ضبط کنید.

 گزارشگری فوتبال

اگر فرزندتان علاقه‌مند به فوتبال باشد، احتمالا گاهی پیش می‌اید که بخواهد به جای گزارشگر فوتبال را گزارش کند. احتمالا گزارشش دلنشین نخواهد بود اما تشویقش کنید ادامه دهد. مثالا اگر صدای تلویزیون را نبسته و گزارش می‌دهد، به او بگویید: صدای تلویزیون را کم کن تا صدای خودت غالب باشد!

با این جمله او مطمئن می‌شود که گزارشش مزاحمتی ایجاد نمی‌کند و با خیال راحت ادامه می‌دهد.

فضای متفاوت

اگر فرزندتان همیشه در میان صحبت‌های روزمره و عادی بماند، طبیعتا الگویی برای صحبت‌های متفاوت، دایره لغات بالا و… نخواهد داشت. او را زیاد در فضاهای کلامی متفاوت و غنی قرار دهید. برنامه‌هایی مثل نقالی، تئاترهای خاص و مناسب سن کودک، شعر خوانی و داستان خوانی و… پیدا کنید و به همراه فرزندتان در آنها شرکت کنید.

ثبت خاطرات روزانه

او را تشویق کنید که هرروز اتفاقاتی که برایش رخ می‌دهد را در یک دفتر بنویسد. هرچه این دفتر کامل‌تر باشد بهتر است. یعنی فقط توصیف اتفاقات نباشد و کودک احساساتش را درمورد هر اتفاق بنویسد. نوشتن باعث تقویت هوش کلامی می‌گردد و بر تقویت بیان موثر است.

داستان‌سازی با اشیا

از فرزندتان بخواهید خودش را جای یک شیئ یا جزئی از یک شیئ، مثال: یک پایه مبل قرار دهد و از زبان آن شیئ، داستان تعریف کند. داستان گروهی به شکل دایره‌ای بنشینید، یک نفر شروع به تعریف کردن یک داستان کند؛ بعد از دو یا سه جمله، نوبت نفر دوم می‌رسد. نفر دوم باید ادامه داستان را بسازد و تعریف کند. و هر کس وقتی نوبتش شد، در چند جمله داستان را ادامه می‌دهد تا جایی که داستان تمام شود.

بهتر است افراد جمله آخرشان را تمام نکنند و وسط جمله، داستان را تحویل نفر بعدی دهند. همچنین بهتر است هر فرد تلاش کند تا در چند جمله خودش، موضوع داستان را کاملا نسبت به قبل عوض کند.

 کتاب‌خوانی

تحت هر شرایطی هر روز برای فرزندتان کتاب بخوانید. اگر خودش توانایی خواندن را کسب کرده، از او بخواهید هر روز، ترجیحا با صدای بلند مطالعه کند. در انتهای هرکتاب فرصت خوبی دارید تا از محتوای کتاب سوالاتی با پاسخ‌های باز از کودک بپرسید.

داستان‌خوانی

می‌تواند با کتابخوانی تلفیق شود. اگر فرزندتان دارد یک داستان برایتان تعریف میکند یا یک کتاب می‌خواند، از او بخواهید تلاش کند برای هر شخصیت داستان، صدایی خاص داشته باشد و دیالوگ هر شخصیت را با صدای همان شخصیت بخواند.

وقتی از آقای مهدی صادقلو، یکی از برترین مدرسین فنبیان کشور خواستنند که نظرشان را راجبع مهمترین کار برای تقویت فن‌بیان کودک بگویند، پاسخ دادند: کودکان را تشویق به داستان‌گویی کنید. البته مهم نیست داستان خیالی باشد یا واقعی.

با آرزوی موفقیت برای تمام کودکان ایران‌زمین.

 

 

 

منبع: کتاب راهنمای تقویت فن‌بیان کودکان

آوریل 19, 2021

0 پاسخ به "فن بیان کودکان"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی

آدرس: تهران، خیابان حضرت ولی عصر(عج)، بالاتر از پارک ساعی، کوچه ساعی دوم، ساختمان سیمای ساعی، طبقه چهارم، واحد ۱۴

در خبرنامه ما عضو شوید

logo-samandehi
تمامی حقوق این سایت محفوظ می‌باشد. طراحی سایت توسط نیاک وب

منوهای نصب در پنل مدیریت